Kaksi työntekijää hyllyttää WeFood-kaupassa.

WeFood

KUA:lle uusi vapaaehtoisverkosto vuonna 2018

Wefood on ”pelastanut” jo 30 tonnia ruokaa Kirkon Ulkomaanapu avasi Suomen ensimmäisen hävikkiruokakaupan 20.9.2018 kauppakeskus Rediin Helsingin Kalasatamaan. WeFood on vähentänyt Suomessa esiintyvää ruokahävikkiä jo yli 30 000 kilolla myymällä valmistajilta, maahantuojilta, tukuilta, kaupoilta, ja tuottajilta lahjoituksena saatua hävikkiruokaa. Lisäksi myymälässä on myyty yli 5000 litraa juomia. Tämä määrä syömäkelpoista ruokaa olisi ilman WeFoodia päätynyt jätteeksi.

Myymälä on herättänyt paljon kiinnostusta. WeFoodin avajaisissa oli paikalla noin 15 median edustajaa. Syksyn 2018 aikana WeFood mainittiin eri julkaisuissa yli 30 kertaa.

WeFood on vapaaehtoiskonsepti. Myymälässä vapaaehtoiset palvelevat asiakkaita, asettelevat tuotteita hyllyihin ja huolehtivat myymälän toiminnasta ja viihtyvyydestä. Logistiikkavapaaehtoiset noutavat lahjoituksena saatuja hävikkieriä myymälään. WeFood-hankkeessa toimii noin 130 vapaaehtoista.

Myytävät tuotteet ovat hävikkieriä, jotka muuten päätyisivät jätteeksi. Hävikkiä lahjoitti vuonna 2018 noin 15 eri yhteistyökumppania. Kumppanit ovat elintarvikealan maahantuojia, tukkuja, valmistajia ja kauppoja. Lisäksi WeFood tekee yhteistyötä Nissanin kanssa. Hävikkikuljetukset ajetaan Nissan e-NV200 sähköpakettiautolla.

WeFood on tehnyt myös oppilaitosyhteistyötä Liiketalousopisto Perhon kanssa. Opiskelijat ovat tutustuneet myymälän toimintaan tekemällä harjoitteluvuoroja. Lisäksi yksi opiskelija on tehnyt työharjoittelunsa WeFoodissa. Syksyn aikana myymälässä vieraili noin kymmenkunta koululaisryhmää Helsingin peruskouluista.