EAPPI tarjosi suojelevaa läsnäoloa

EAPPI (Ecumenical Accompaniment Programme in Palestine and Israel) on kansainvälinen ohjelma, jota koordinoi Suomessa Kirkon Ulkomaanapu ja kansainvälisesti Kirkkojen maailmanneuvosto. Vuonna 2015 EAPPI-ohjelma Suomessa täytti 10 vuotta ja Ulkomaanapu lähetti 13 suomalaista vapaaehtoista ihmisoikeustarkkailijaa Länsirannalle.

Tarkkailijat tarjoavat suojelevaa läsnäoloa paikallisille, seuraavat ihmisoikeustilannetta alueella, raportoivat mahdollisista ihmisoikeusloukkauksista ja tekevät vaikuttamistyötä oikeudenmukaisen, kansainväliseen lakiin perustuvan ratkaisun saamiseksi sekä palestiinalaisille että israelilaisille. Viime vuonna he kulkivat yhdessä 3800 lapsen ja 300 opettajan kanssa 26 kouluun eri puolilla Länsirantaa.

Suomessa EAPPI-vapaaehtoiset kertoivat näkemästään ja järjestivät valokuvanäyttelyitä, elokuvanäytöksiä ja muita tapahtumia, joihin osallistui yhteensä tuhansia ihmisiä.