Kaksi EAPPI-liiveihin pukeutunutta henkilöä katsoo nurmella syöviä lampaita.

EAPPI

11 EAPPI-vapaaehtoista tukemassa rauhaa Länsirannalla

EAPPI (Ecumenical Accompaniment Programme in Palestine and Israel) on ekumeeninen ohjelma, joka tukee paikallisia ja kansainvälisiä rauhanomaisia toimia Israelin miehityksen päättymiseksi sekä kansainvälisen oikeuden ja Yhdistyneiden kansakuntien päätöslauselmien mukaisen ratkaisun löytymiseksi Israelin ja Palestiinan konfliktiin.

Vuonna 2018 Kirkon ulkomaanapu lähetti 11 vapaaehtoista miehitetyille palestiinalaisalueille. Toimintaa rahoittaa Suomen ulkoministeriö. Suomi on yksi suurimmista tukijoista niiden 20 maan joukossa, jotka osallistuvat EAPPI-ohjelmaan.

EAPPI-vapaaehtoiset työskentelevät Länsirannalla, jossa he tarjoavat suojelevaa läsnäoloa paikallisille ja tarkkailevat kansainvälisen lain ja ihmisoikeuksien toteutumista miehitetyillä palestiinalaisalueilla. Vapaaehtoisjaksonsa jälkeen nämä vapaaehtoiset tekevät vaikuttamistyötä pääosin Suomessa. He puhuvat siviilien suojelun ja politiikan muutoksen sekä ihmisoikeuksien ja kansainvälisen humanitaarisen oikeuden kunnioittamisen puolesta. Näin kansainvälistä yhteisöä kehotetaan aktiivisesti edistämään sekä israelilaisille että palestiinalaisille oikeudenmukaista rauhansopimusta.

Toukokuussa 2018 toteutettiin tärkeä näkyvyyttä tuova ja vaikuttamiseen tähtäävä EAPPI-kampanja ”Somesta selliin – miehityksen virtuaalinen ulottuvuus”. Kampanja sai runsaasti näkyvyyttä. Kampanjan yhteydessä Sanomatalossa järjestettiin kaksi viikkoa kestävä näyttely, joka oli osa Maailma kylässä -festivaalia ja sen näki noin 250 000 kävijää.

Vuonna 2018 EAPPI sai hyvin näkyvyyttä ja antoi haastatteluja valtamediassa ja paikallismedioissa (esimerkiksi HS, YLE ja MTV3).