Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoinen työssään.

Opettajat ilman rajoja (OIR)

Vapaaehtoisia opettajia Afrikkaan, lähi-itään, Myanmariin ja Kreikkaan

Opettajat ilman rajoja (OIR) -verkosto lähetti 26 ammattilaista lyhyt- ja pitkäkestoisille vapaaehtoisjaksoille KUA:n toimintamaihin vuonna 2018. Vapaaehtoiset työskentelivät Keniassa, Ugandassa, Keski-Afrikan tasavallassa, Eritreassa, Israelissa ja miehitetyillä palestiinalaisalueilla, Myanmarissa sekä Kreikassa. Vapaaehtoiset työskentelivät opetusalan asiantuntijoina koulutussektorin kehityshankkeissa ja tukivat suunnitteluvalmiuksien, koulutussektorin ja opetusalan ammattilaisten oman osaamisen kehittämistä. Vapaaehtoiset osallistuivat toimintaan eri tasoilla – ministeriöistä opettajankoulutuslaitoksiin ja yksittäisiin kouluihin.

World Teacher -ohjelman vapaaehtoisjaksot suomalaisille opetusalan ammattilaisille järjestettiin yhdessä alankomaalaisen kumppanin kanssa. Sijoituspaikkoina olivat ugandalaiset koulut, jotka osallistuvat KUA:n opettajakoulutushankkeeseen. KUA-hankkeeseen osallistuvat koulut ja suomalaiset peruskoulun opettajat tekivät myös yhteistyötä mobiilisti toteutetussa vertaismentorointiohjelmassa.