Ny matsvinnsbutik av Kyrkans Utlandshjälp drivs av frivillig arbetskraft

Matsvinnsbutiken WeFood är Finlands första närbutik som säljer matsvinn. Vinsten från försäljningen går till Kyrkans Utlandshjälps (KUH) utvecklingssamarbete.

Finland första matsvinnsbutik WeFood öppnade dörrarna den 20 september i det nya köpcentret REDI i Fiskehamnen i Helsingfors. WeFood grundar sig på ett koncept som utvecklats av KUH:s danska systerorganisation DanChurchAid – i affären säljs livsmedel och produkter som annars skulle kastas bort.

Else Hukkanen

Else Hukkanen

”Olika aktörer, som exempelvis Heinon Tukku, skänker oss livsmedel som annars skulle bli matsvinn. Vi erbjuder företagen ett sätt att utnyttja matsvinnet”, säger Else Hukkanen, projektchef för WeFood.

Matproduktionen belastar miljön på många sätt. Klimateffekterna kan minskas genom att använda den tillverkade maten så att matsvinnet blir så litet som möjligt. I Finland är matsvinnet för tillfället cirka 450 miljoner kilo mat om året – mat som från början varit ätbar.

Av all mat som produceras på jorden slängs över en tredjedel bort.

”WeFood-butiken kommer att se till att omkring 50 000 kilo matsvinn om året går till nytta. Vi vill arbeta för att minska effekterna av klimatförändringen i Finland, och att minska matsvinnet är ett konkret sätt att göra det”, säger Hukkanen.

WeFood-frivilliga intresserade av hållbar utveckling

Matsvinnsbutikens verksamhet och logistik föder ett nytt slags frivilligarbete. Under året kommer cirka 150 frivilliga att delta i projektet. WeFood samarbetar också med yrkesskolan Perho Liiketalousopisto genom att erbjuda studerandena praktikplatser. Intresset för att minska matsvinnet syns i praktikansökningarna.

”Vi har fått med människor med mångsidiga kunskaper. Mängden kunskap hos de frivilliga har överraskat oss positivt”, säger Hukkanen.

När Tytti Kaisamatti började som frivillig för WeFood var projektet först på väg att säkra sin finansiering och Instagram-kontot hade bara några följare.

”Och nu har vi en affär! Det är fantastiskt att se att det händer konkreta saker. Det har varit roligt att följa med hur WeFood vuxit när man kommer ihåg hur allting började”, berättar Kaisamatti.

Före butiken öppnade har Kaisamatti och Jenna Inkinen, som också är frivillig, uppdaterat WeFoods Instagram-konto och spridit information om matsvinnsbutiken. Antalet frivilliga har sedermera vuxit.

”Jag är intresserad av olika sätt att främja hållbar utveckling. Jag vill göra goda gärningar för klimatet”, säger Kaisamatti.

Inkinen är orolig över utsläpp från matproduktion och övergödning av vattendrag.

”För mig själv är det viktigt att verka för en hållbarare matproduktion. Man måste utgå ifrån att också små gärningar har effekt. Jag hoppas att WeFood får människor att fundera över sitt eget ekologiska fotavtryck”, säger Inkinen.

Arbetet som frivillig har också fått Kaisamattis och Inkinens vänner att fundera över sina val.

”Många av mina vänner har förstått vad matsvinnet handlar om. Men när man sätter siffrorna på papper konkretiseras saken på ett annat sätt, och många har varit överraskade över problemets omfattning”, säger Kaisamatti.

Text: Noora Pohjanheimo, Foto: Tatu Blomqvist