Pyörällä Nepalissa

PyörälläNepalissa

Kaksipyöräinen liikkuu lihasvoimalla Nepalissa polkupyörällä on monia tärkeitä tehtäviä

Nepalin tasamailla polkupyörä on enemmän kuin kulkupeli. Hienouksista riisutut pyörät kestävät mutaa, epätasaista maastoa ja raskaita taakkoja. 

Teksti: Elisa Rimaila, Kuvat: Antti Yrjönen, Videot: Antti Yrjönen & Ville Nykänen

PYÖRÄ KUMOON maahan ja sisäkumi irtoaa hetkessä rengasraudan ja taltan yhteistyöllä. Jugmani Chaudharyn, 39, otteista näkee, että hän on tehnyt tämän satoja kertoja. Hän upottaa sisäkumin pesuvadissa olevaan veteen ja puristelee.

Tänään suurin osa asiakkaista on koululaisia, etenkin nuoria tyttöjä, ja heidän polkupyöriään. Valmiit pyörät nojaavat talon seinää vasten. Polkupyörien on kestettävä kovaa ajoa Lounais-Nepalin Terain alueella. Mäkiä ei ole, mutta pyörältä vaaditaan kestävyyttä.

Nainen istuu kyykyssä maassa korjaamassa polkupyörää Nepalissa. Taustalla näkyy muitakin polkupyöriä.
Jugmani Chaudhary on saanut koulu-tuksen pyöränkorjaajaksi ja oma ammatti on muuttanut hänen elämänsä. Nyt rahaa jää säästöön. 

Tiet ovat maaseudulla asfaltoimattomia ja huonossa kunnossa, ja pyörän tarakalle lastataan kymmeniä kiloja tavaraa. Minkälainen peli Malakhetin kylässä toimii parhaiten?

”Kaikista parhaita pyöriä täällä ovat tavalliset naisten polkupyörät. Ne ovat helposti huollettavia ja kestäviä.”

Jakoavain-ikoni.

Kaksipyöräisten kuningatar

Pyöränkorjaajana Jugmani Chaudhary ansaitsee 20 000–25 000 Nepalin rupiaa (noin 120–150 euroa) kuukaudessa. Rahalla hän maksaa lastensa koulumaksut ja säästää omaa ja lastensa tulevaisuutta varten.

Tusina tsygää päivässä

Jugmani korjaa päivässä 10–15 polkupyörää. Yleisimpiä tapauksia ovat rikkoutuneet renkaat, käsijarrut, ketjut ja muut kuluvat osat.

Joka mimmin munamankeli

Parhaita polkupyöriä Nepalin maaseudulla ovat tavalliset naistenpyörät. Pyörä vie torille kuorman kanssa nopeammin kuin kävellen ja viljelijät säästävät rahaa, kun heidän ei tarvitse maksaa taksista.

Jugmani sai pyöräpajansa kalleimmat työkalut ja paineilmakompressorin KUA:n tuella. Joskus työkaluja pitää uusia. Jos sopivia ei löydy läheltä, Jugmanin pitää matkustaa neljästä kuuteen kilometriä Intian rajalle ja sen yli niitä ostamaan. 

”Tarkastan yleensä koko pyörän, vaikka se tuotaisiin minulle puhjenneen renkaan vuoksi. Jos löydän siitä muita vikoja, pyrin korjaamaan ne samalla”, Jugmani kertoo.

Sisäkumin reikä löytyy. Se paljastuu kohdasta, jota pyörän omistaja on ilmeisesti itse yrittänyt paikata ilmastointiteipillä. Sitkeästi kumiin tarraavan teipin poistaminen on ylimääräinen työvaihe.

Fillarilla kulkee kaikki

Etelä-Nepalin Shuklaphantan alueella Aarati Chaudhary, 32, polkaisee pyörällä torille puolessa tunnissa. Vaikka matka taittuu painavien laatikoiden kanssa kuoppaisella tiellä hitaasti, kävellen hän pystyisi kuljettamaan paljon vähemmän myytävää satoa. Päivittäinen taksimatka taas veisi osan tuloista.

Polkupyörän nainen on saanut KUA:n kautta osana hanketta, joka tukee naisten toimeentuloa vihannesten viljelyn kautta. Tällä kertaa laatikossa on lähinnä kurpitsaa ja kesäkurpitsaa.

Monsuunikausi

Elokuussa lämpötila on yli 30 astetta, ilmankosteus 80 prosenttia. Runsaat sateet vaikeuttavat liikkumista.

Vihannesmyyjä

Kuukausitulot ovat 40 000–50 000 rupiaa (240–300 €) yhdestä sadosta. Satokausia on vuodessa 2–3.

Uskollinen juhta

Pyörän tarakalle voi lastata jopa 60–70 kiloa tavaraa. Keskinopeus on noin 10-15 km/h – polkijasta ja maastosta riippuen!

Uusi polkupyörä

maksaa 12 000–15 000 rupiaa (70–90 €), joka voi olla yli neljännes satokauden tuotoista. Paras fillari on tavallinen naistenpyörä, jossa on vähän rikkoutuvia erikoisosia.

MONSUUNIKAUDEN sateissa hieman mutaiseksi muuttuneen pihan vierestä ohi kolistelee koulubussi. Sekin on luksusta, johon kaikilla perheillä ei ole varaa. Jugmani kertoo, että lähistöllä on kaksi koulua, joiden oppilaiden pyöriä hän on paljon korjannut. Pääasia on, että lapset pääsevät kouluun.

Kädet nostavat ylös kyljellään makaavan pyörän. Ne puristelevat käsijarrua, tarkastavat ohjaustangon kulman ja ketjujen napakkuuden. Pientä säätövaraa.

Polkupyörien korjaaminen on käsityötä, jossa tärkeintä on tuntea menopelien mekaniikka. Ala on perinteisesti ollut miehinen, mutta mikään ei estä naisia kouluttautumasta. 

Yrittäjyys on tässä yhteisössä verrattain uusi ilmiö, varsinkin naisille. Jos naisilla on yrityksiä, he toimivat perinteisemmillä aloilla kuten esimerkiksi kampaajina ja ompelijoina. Jugmani Chaudhary on uskaltanut kulkea omaa polkuaan, vaikka polkupyörien korjaajat ovat yleensä miehiä.

”En tiedä tässä yhteisössä muita naisia, jotka tekisivät tätä työtä.”

Naisten odotetaan lähinnä menevän naimisiin, huolehtivan kodista ja lapsista eikä tyttöjen koulutusta nähdä niin tärkeänä. Yksi syy tähän on, että tytöt perinteiden mukaan muuttavat naimisiin mennessään puolisonsa kotiin eivätkä enää ole taloudellisena tukena omille vanhemmilleen.

”Kun aloitin, moni ihmetteli ja epäili kykyjäni. Minä vain jatkoin työtäni.”

Nepalilainen nainen hymyilee kameralle.

Jugmani Chaudhary

Jugmani Chaudhary, 39 on entinen velkaorja, joka joutui 10-vuotiaana lapsena piiaksi rikkaan perheen luokse. Vapautui 14-vuotiaana ja meni naimisiin. Kouluttautui polkupyörien korjaajaksi vuonna 2023.

KUA on tukenut Jugmania kumppanijärjestönsä kanssa liiketoiminnan käynnistämisessä ja perustyökalujen hankkimisessa. Perheeseen kuuluvat aviomies sekä aikuinen tytär ja poika. Polkupyörien lisäksi Jugmani korjaa kolmipyöräisten taksien renkaita.