Vastuuviikon ruokaostoskortti muutti valintoja ruokakaupassa

Vastaavasti ylikansallisten ja ulkomaisten elintarvikkeiden osuus ruokaostoksissa väheni. Tämä kävi ilmi Lapuan hiippakunnassa suoritetussa tutkimuksessa.

Emäntä Sirkka-Liisa Havunen tutki Ruokaostoskortin toimivuutta ravitsemisalan tuotannon ja yrittäjyyden koulutusohjelman opinnäytetyönä Seinäjoen ammattikorkeakoulussa.

Ruokaostoskortti on käytännön apuväline eettisten ruokaostosten tekemiseen. Korttiin voi kirjata ostoksensa ja vetää rastin ruutuun, onko tuote lähiruokaa tai luomua, reilun kaupan tuote tai ylikansallista tuotantoa, kotimainen tai ulkomainen, kasviksia tai liharuokaa. Kortin avulla voi seurata pitemmällä aikavälillä, millaisia valintoja kaupassa tekee. Ruokaostoskortista löytyi myös tiivistettyä tietoa, miten esimerkiksi kotimaisen ruuan suosiminen vaikuttaa maailmankauppaan ja ruokatilanteeseen. Kortti tuotettiin Kirkkojen kansainvälisen vastuuviikon aineistoksi vuonna 2003.

Kortti auttoi ymmärtämään reilun kaupan idean

Kampanjan myönteinen yllättäjä oli Havusen mukaan ruokaostoskortin vaikutus reilun kaupan tuotteiden tiedostamiseen. Informaatiotilaisuuksissa kävi ilmi, että yleisö ei ollut aiemmin täysin ymmärtänyt reilun kaupan ideaa. "Selittämällä, miten lähiruoka hyödyntää viljelijöitä ja edistää laajalla alueella kehitystä, myös reilun kaupan vaikutukset ymmärrettiin. Tarvittiin vaikutusten vertaamista itselle läheisiin asioihin."

Peräti 54 prosenttia vastaajista kertoi Ruokaostoskortin ja informaatiotilaisuuksien vaikutuksesta kiinnittävänsä erittäin paljon enemmän huomiota siihen, että ruoka on reilun kaupan tuote. Lisäksi 35 prosenttia kiinnitti jonkin verran enemmän huomiota.

Ruokaostoskorttia käytettiin ennen kaikkea tietolähteenä. Vain 17 prosenttia vastaajista käytti korttia siten, että merkitsi siihen ostoksensa. 79 prosenttia vastanneista katsoi saaneensa enemmän tietoa mahdollisuuksistaan vaikuttaa nälän syiden poistamiseksi; 31 prosenttia kertoi hankkineensa muualta lisää tietoja.

Tutkimusprojektissa Havunen esitteli Ruokaostoskorttia Lapuan hiippakunnan seurakunnissa. Pari kuukautta tilaisuuksien jälkeen kortin vaikutuksia tutkittiin tilaisuuksiin osallistuneiden keskuudessa. Peräti 70 prosenttia 160 vastanneesta oli yli 60-vuotiaita.

Vastuuviikko on Kirkon Ulkomaanavun ja Suomen ekumeenisen neuvoston suunnittelema kansainvälisyyskasvatuksen viikko. Sen teemana vuosina 2002-2003 oli "Kenen leipää syömme?". Noin 40 000 ruokaostoskorttia jaettiin tai tilattiin seurakuntiin ja kouluhin. Kortin tueksi tehtiin myös Vastuullisen kuluttajan ruokaostoskirja.

Vastuuviikko toteutetaan eri kirkkokuntien seurakunnissa joka vuosi lokakuussa. Tänä vuonna se on 23.-30. lokakuuta. Vuosina 2004-2005 viikko käsittelee palvelujen kauppaa otsikolla Ei kaupan – Inte till salu. (KT/KUA 30.3.2005 kh)

Lisätietoja: Sirkka-Liisa Havunen, p. (06) 232 1130, 040 721 1046, sirkka-liisa.havunen@kolumbus.fi Vastuuviikosta Kirkon Ulkomaanavun projektisihteeri Elina Huhta, p. (09) 180 2373, elina.huhta@evl.fi, ja Suomen ekumeenisen neuvoston projektisihteeri Sanna Ylä-Jussila, p. (09) 180 2369, sanna.yla-jussila@ekumenia.fi