Lahjoita, jos huvittaa. Suomen 10. Nenäpäivä-kampanja alkaa

Nenäpäivän merkeissä huumorin ja viihteen voimalla on autettu maailman lapsia jo vuodesta 2007. Vuosien saatossa kampanja on kerännyt jo lähes 20 miljoonaa euroa. Pitkäjänteisellä työllä on saatu aikaan tuloksia, joista ovat hyötyneet miljoonat lapset. Suomen 10. Nenäpäivä-kampanja käynnistyy tänään 27.10.

Nenäpäivä-keräys hankkii vuosittain varoja yhdeksän järjestön kehitysyhteistyöhön maailman lasten auttamiseksi. Ensimmäinen Nenäpäivä järjestettiin vuonna 2007 ja sen jälkeen kampanja on kerännyt jo lähes 20 miljoonaa euroa. Tänä vuonna Nenäpäivän merkeissä Bull Mentula, Armi Toivanen, Marco Bjurström, presidentti Tarja Halonen, Katri Helena, Jone Nikula, Janne Kataja sekä joukko muita julkisuudesta tunnettuja kasvoja kehottavat – lahjoita, jos huvittaa.

”Nenäpäivän merkeissä auttaminen on hauskaa ja siitä saa tulla hyvä mieli. Yhdessä mahdollistamme maailman lapsille paremman elämän”, kuvailee Nenäpäivää ensimmäisestä vuodesta lähtien tukenut Katri Helena. Nenäpäivä-kampanja on kasvanut vuosien saatossa. Kasvun myötä hauskaan hyvän tekemiseen osallistuu yhä useampi organisaatio ja yksityishenkilö. Lukuisten lahjoittajien tuella on saatu aikaan vaikuttavia tuloksia.

”Kun katsomme Nenäpäivän tuella aikaan saatuja tuloksia voimme olla ylpeitä suomalaisista lahjoittajista ja järjestöjen toteuttamasta kehitysyhteistyöstä maailmalla. Yhä useammalla lapsella Afrikassa, Aasiassa sekä Väli- ja Etelä-Amerikassa on nyt mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen. Apu on todella mennyt perille. Nenäpäivän tavoite on jatkossakin nostaa niiden lasten ääni kuuluviin, joiden hätä ja avun tarve muutoin jäisi huomiotta. Paremman elämän mahdollistamiseksi tarvitaan pitkäjänteistä työtä”, toteaa Nenäpäivä-säätiön toiminnanjohtaja Riina Lipponen.

Vuosien saatossa Nenäpäivän lahjoittajien ansioista muun muassa:

yli 2 000 000 ihmistä on saanut tietoa ja tukea tappavia tauteja vastaan
yli 1 000 000 ihmistä on saanut tietoa ja taidot ravinnon saannin turvaamiseksi
175 000 lasta on saanut rokotukset ja lääkkeet tappavia tauteja vastaan
150 000 tyttöä on säästynyt lapsiavioliitolta
lähes 850 000 lasta on saanut opetusta ja apua koulunkäyntiin
lähes 1 300 000 puuta ja kasvia on istutettu perheiden ravinnon saannin turvaamiseksi
lähes 150 000 lasta saanut syntymätodistuksen oikeuksiensa turvaksi
yli 8000 koulua ja varhaiskasvatuskeskusta on rakennettu, tuettu ja kunnostettu
60 000 aliravitulle lapselle on annettu elintärkeää lisäravintoa
lähes 90 000 ihmiselle on mahdollistettu puhtaan juomaveden saanti

nenapaiva_jarjestoihmiset_ryhmakuva

Punainen Nenä on hyväntuulisen auttamisen symboli

Nenäpäivän tunnus – punainen Nenä – muistuttaa tänäkin vuonna, että viihteen ja huumorin voimalla voidaan auttaa maailman lapsia. 100 % kierrätettävästä materiaalista, Turussa valmistettu, tarroilla tuunattava Nenä (1,99€/kpl) on myynnissä kannatustuotteena 27.10.–13.11. K-kaupoissa, Siwoissa ja Valintataloissa – virallisissa Nenäkaupoissa – ympäri Suomen.

Ylen ohjelmat tukevat Nenäpäivää ja yhdeksän järjestön työtä

”Ylen yhteiskunnallinen tehtävä on nostaa keskusteluun ajankohtaisia aiheita kehitysyhteistyön ja hyväntekeväisyyden tiimoilta, edistää kulttuurien vuorovaikutusta, tiedottaa maailman lasten tilanteesta ja tarjota suomalaisille osallistumismahdollisuuksia. Nenäpäivän merkeissä tämä kaikki tehdään viihteen ja huumorin voimalla”, kertoo Ylen Nenäpäätuottaja Risto Vuorensola Ylen tuesta maailman lasten hyväksi järjestettävälle kampanjalle. Ylen kanavilla on tänäkin vuonna luvassa paljon ohjelmaa sekä radion että TV:n puolella ja kaksi suoraa päälähetystä:
3.11. Kaikkien aikojen Euroviisut – RSO Nenäpäivän hyväksi
klo 19.00 Yle TV1 | Radio Suomi | Yle Areena | nenäpäivä.fi/RSO
11.11. Suomen 10. Nenäpäivä-show
klo 19.00 Yle TV2 | Yle Areena | nenäpäivä.fi/yle

10. Nenäpäivän merkeissä Nenäpäivään osallistuvilla yksityishenkilöillä ja organisaatioilla on mahdollisuus lähettää videoita omista maailman lasten hyväksi järjestämistään tapahtumista aina 10.11. saakka. Parhaat ja hauskimmat nähdään Nenäpäivä-show’ssa: nenäpäivä.fi/hauskatvideot

Lisätietoja Nenäpäivä-kampanjasta:
Tea Saloranta, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Nenäpäivä-säätiö
p. 040 539 5498, tea.saloranta@nenapaiva.fi

Nenäpäivä-säätiö järjestää vuosittain loka-marraskuussa Nenäpäivä-kampanjan maailman lasten auttamiseksi. Nenäpäivä-säätiön toiminnassa ovat mukana Kirkon Ulkomaanapu, Suomen UNICEF, Suomen Punainen Risti, Pelastakaa Lapset, Plan International Suomi, Fida International, Solidaarisuus, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK ja Suomen Lähetysseura. Yle tukee Nenäpäivä-kampanjaa ohjelmatoiminnallaan.

Suomen 10. Nenäpäivä-kampanja 27.10.–13.11.2016.
Kampanja huipentuu Nenäpäivään, jota vietetään perjantaina 11.11.2016.
#nenäpäivä | Facebook: Nenäpäivä | Twitter: @Nenapaiva_FI | Instagram: @nenapaiva_fi