Kirkon Ulkomaanavun Tekoja-kampanja pureutuu nälänhätään uusin keinoin

Tekoja-kampanja pureutuu ruokaturvaan teemalla Nälkä. Paha pala purtavaksi? Ensimmäistä kertaa Ulkomaanavun kampanjaa käydään myös sosiaalisessa mediassa.

Ruokaturvan edistäminen on yksi Ulkomaanavun työn tärkeimpiä päämääriä kehitysmaissa. Nälästä ja äärimmäisestä köyhyydestä kärsii yli miljardi ihmistä. Joka päivä kuolee nälkään 17 000 lasta – yksi lapsi viiden sekunnin välein. Lukiessasi tätä tiedotetta on jo kulunut viisi sekuntia.

Nälkä. Paha pala purtavaksi? -kampanja on vaikuttamiskampanja, jonka tarkoitus on herättää ihmiset huomaamaan maailman nälänhätä ja saada heidät tekemään tekoja ruokaturvan puolesta. Kampanjan aikana ruokaturvaa käsitellään muun muassa ilmastonmuutoksen, humanitaarisen avun ja ravitsemuksen näkökulmasta. Ruokaturvaan vaikuttaa myös kauppapolitiikka ja se, kumpaa sukupuolta olet.

Lusikkaliike haastaa toimimaan Facebookissa

Kaksivuotisen Nälkä. Paha pala purtavaksi? -kampanjan symbolina on rikki purtu lusikka.

– Lusikka näkyy paitsi materiaaleissa, myös käytännössä kaduilla, sillä 23. elokuuta alkaen jätämme lusikoita ihmisten löydettäväksi ympäri Suomea. Lusikoiden hukkaaminen on osa Lusikkaliikettä, joka toimii sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, kertoo Kirkon Ulkomaanavun viestintäjohtaja Veera Hämäläinen.

Facebookissa kampanjalla on oma fanisivu nimeltä Lusikkaliike. Lusikkaliike aktivoi faninsa toimimaan paitsi sosiaalisessa mediassa, myös omassa arjessaan. Lusikoiden löytäjiä kannustetaan piilottamaan lusikka uudestaan ja antamaan tästä vinkkejä Lusikkaliikkeen sivulla. Lusikan voi myös antaa eteenpäin haasteena. Fanisivu antaa tietoa kampanjan aiheista ja haastaa faninsa keskusteluun. Lusikkaliikkeessä on mukana myös Radio SuomiPOP, joka seuraa lusikoiden liikettä ja haastaa julkisuuden henkilöitä mukaan tekoihin ruokaturvan puolesta.

Kampanjan televisiomainos on tehty kierrätysmateriaaleista. Mainoksessa on hyödynnetty jo olemassa olevia videoklippejä. Esimerkiksi Uri Gellerin 1970-luvulla esittämä temppu lusikan taivutuksesta on mukana mainoksessa.

Lisätietoja:

Veera Hämäläinen, viestintäjohtaja puh. 050 386 6634

Lusikkaliikkeen Facebook-sivu:http://www.facebook.com/lusikkaliike

Tekoja-kampanjan verkkosivu ja kuvamateriaalia: http://ruokaturva.tekojakampanja.fi