Oppiminen uusiksi – keksi inspiroiva paikka

Miten voisin parantaa lasten kouluympäristöjä pahoissa paikoissa, joita olen nähnyt? Tätä mietin viime syksynä istuessani Ulkomaanavun uudessa toimistossa ja katsellessani tyhjiä seiniä työpöytäni ympärillä. Pääni tuntui komppaavan autiota tunnelmaa, vaikka halusin hakea hienoja arkkitehtonisia ideoita.

Kuin ihmeen kaupalla huoneeseemme tupsahti Ulkomaanavun koulutusasiantuntija Mary Tangelder, joka innosti etsimään uutta näkökulmaa. Miksi kehitysmaiden koulut näyttävät aina vankiloilta, hän kysyi ja opasti sitten nettivierailuille uusien ideoiden pariin. Lisäksi hän kertoi hienoista suomalaisista kouluista, joissa oli vieraillut. Enää pääni ei ollut tyhjä, vaan täynnä risteileviä ajatuksia.

”Miksi kehitysmaiden koulut näyttävät aina vankiloilta?”

Miten voisimme ottaa oppia palkitusta suomalaisesta kouluarkkitehtuurista, joka perustuu isoihin, väljiin rakennuksiin, joissa tilat liittyvät toisiinsa ja tarjoavat paljon erilaisia paikkoja oppimiseen ja virkistykseen? Mehän toimimme hyvin haastavissa olosuhteissa tiukkaan tehokkuuteen ohjaavilla budjeteilla.

Rupesin piirtelemään seinille ja ripustamaan erilaisia tulosteita ympäriinsä. Se on tapani prosessoida uusia ajatuksia ja kerätä talteen hyödyllisiä ajatusaihioita ja huomioitavia periaatteita. Sieltä rupesikin vähitellen hahmottumaan idea, joka yhdistää vähät resurssit ja inspiroivan koulun.

Keidas_kaavio

Uudelleen ajateltu oppimisympäristö taipuu moneen.

Uusi oppimiseen ja oppilaiden inspiraatioon keskittyvä koulu voisikin tarjota erilaisia paikkoja niin luokkahuoneissa, isoilla terasseilla, pihapuun alla kuin puutarhassa, medialuokassa, urheilukentällä tai jossakin rauhalliseen keskittymiseen tarkoitetussa sopessa, kivalla penkillä pensaan suojissa. Rakennusten ei tarvitse olla aiempaa kalliimpia, ne on vain mietitty uusiksi. Koulutontti niiden ympärillä voidaan sitten yhdessä rakentaa tarjoamaan niitä hienoja paikkoja, joita suomalaisissa kouluissa on kalliiden kattojen alla.

Arkkitehti ei tietenkään voi suunnitella koulua yksin, tueksi tarvitaan koulutuksen asiantuntijoita. Päätimme myös testata ajatuksia pilottikoululla. Se olisi myös erinomainen tapa tutustuttaa kohdealueen henkilöstö ja kumppanit uusiin ideoihimme ja periaatteisiimme. Huolellisen dokumentoinnin avulla tällainen käytännön esimerkki kiinnostaisi helpommin muitakin.

Tuotekehitys ja testaaminen ovat kuitenkin aika erilaista hommaa kuin tavallinen työmme, joten sille oli löydettävä omat aika- ja budjettiresurssinsa. Samaan aikaan Ulkomaanavussa etsittiin Suvivirsi-kampanjan kohdetta Kambodžasta. Ja katso, minulla on paikka ja ilmeisesti vähän rahaakin testata uutta koulumalliamme.

Kirjoittaja on Kirkon Ulkomaanavun koulurakentamisen koordinaattori ja arkkitehti.

Kirjoittaja

Pasi Aaltonen