Suomalaisilla opettajilla on annettavaa maailmalla

Minna Isotalo nauraa opinto-ohjaaja Vichet Unin (selin) sutkaukselle.

Jyväskylän Vesangasta kotoisin oleva opettaja Minna Isotalo lähti Kambodžaan opettajankouluttajaksi.

Minna Isotalo, 25, vaikuttaa juuri nyt Kambodžan koulutusjärjestelmän tulevaisuuteen. Hän kouluttaa luokanopettajia sekä maan kaikkien aikojen ensimmäisiä opinto-ohjaajia.

Kirkon Ulkomaanapu koulutti opinto-ohjaajat yhteistyössä maan opetusministeriön kanssa viime vuonna. Nyt Isotalo on mukana tekemässä heistä uusien opojen kouluttajia ja levittämässä opinto-ohjausta kaikkiin maan kouluihin.

”Se tulee tarpeeseen. Opinto-ohjauksesta on paljon etua nuorille”, Isotalo sanoo.

Kambodžassa on koulutuksessa erikoinen tilanne. Vaikka koulutusta arvostetaan ja niin vanhemmat kuin oppilaat uskovat koulutuksen turvaavan hyvän ammatin ja elintason, ei opettajan ammattia arvosteta.

”Täällä opettajiksi kouluttautuvat ne, jotka eivät pääse opiskelemaan muualle. Toki joukossa on helmiäkin, jotka ovat oikeasti halunneet opettajiksi”, Minna Isotalo sanoo. Opettajankoulutus on myös tiedollisesti hataralla pohjalla.

Isotalo työskentelee kahdella Kirkon Ulkomaanavun tukemalla koululla, joista toinen on ylä- ja toinen alakoulu. Koulut sijaitsevat appelsiininviljelystä tunnetulla köyhällä alueella lähellä Kambodžan toiseksi suurinta kaupunkia Battambangia.

nayttokuva_minna-isotalo_pysty_kuva-ville-asikainen-kirkon-ulkomaanapu

Minna Isotalo lähti Kambodžaan Opettajat ilman rajoja -vapaaehtoisverkoston kautta.

”Koen, että minulla on paljon annettavaa. Suomessa on niin vankka koulutuspohja, että jokainen suomalainen opettaja pärjäisi täällä”, Isotalo sanoo.

”Tässä työssä saa olla luova. Opetusmateriaalit kuten pelit esimerkiksi pitää suunnitella luonnon- ja kierrätysmateriaaleista, koska rahaa mihinkään kalliiseen ei ole.

Isotalo uudistaa työllään vanhentunutta opetusmallia, joka juontaa maan historiasta, punaisten khmerien hirmuvallan ajasta. 1970-luvulla maata hallinneiden punakhmerien aikana suuri osa maan koulutetusta väestöstä surmattiin, myös jopa 90 prosenttia opettajista.

Hirmuvallan päätyttyä luotu uusi koulutusjärjestelmä perustui siihen, että opettaja seuraa tarkasti ennakkoon laadittua opetusmateriaalia. Näin saatiin opetus uudelleen käyntiin, vaikka koulutettu opettajakunta puuttui.

Toinen opetuksen laatuun vaikuttava asia on köyhyys. Moni opettaja joutuu tekemään kahta työtä, koska opettajan pienellä palkalla ei perhettä elätetä. Toisena ammattinaan mopotaksia ajava opettaja jättää oppilaat keskenään, kun puhelin soi ja asiakas tarvitsee kyytiä. Kauppaa pitävä opettaja viettää illat myymässä, ei seuraavan päivän tunteja suunnittelemassa.

Kambodžassa oppitunnit ovat tavallisesti opettajan kuuntelua ja taululta jäljentämistä.

”Pyrin siihen, että aluksi käytetään edes 15 minuuttia johonkin muuhun kuin että opettaja puhuu ja oppilaat kuuntelevat”, Isotalo sanoo. Oppilaat pitää päästää itse tekemään ja hakemaan tietoa.

Työnsä sivutuotteena Minna Isotalo toivoo opettajien alkavan arvostaa ammattiaan enemmän.

”Opettaminen on minun elämäni ammatti”, Isotalo toteaa. ”Terveisiä opinto-ohjaaja Timo Ilomäelle, joka Voionmaan lukiossa kysyi, olenko harkinnut opettajaksi ryhtymistä.”

Vesankalaiselta maatilalta kotoisin olevalla Isotalolla on työkokemusta myös harjoittelujaksoilta kuurojen koulusta Etiopiassa. Hän on reppureissannut eri puolilla maailmaa. Oman blogin nimi on Maailmaan rakastunut.

Kambodžassakin hän on viihtynyt hyvin ja iloitsee erityisesti ihmisten auttavaisuudesta.

”Täällä asuessa ei kuitenkaan voi olla huomaamatta, että Kambodža on köyhä kehitysmaa, jonka arjessa eivät ihmisoikeudet toteudu”, Isotalo huomauttaa.

”Ei tämä mikään yltiöihana lomamatkakohde ole, vaikka minulla täällä onkin hyvä olla ja työskennellä, olenhan täällä vain hetken aikaa ja pääsen sitten takaisin turvalliseen kuplaani Suomeen.”

”Minulle tarjoutui ainutlaatuinen tilaisuus lähteä ja tehdä sitä mikä minusta tuntuu oikealta ja tärkeältä. Se ei tarkoita, että kaikkien täytyisi lähteä kehitysmaihin pelastamaan maailmaa. Jonkun maailman voi pelastaa ihan siinä lähelläkin. Jos eläisi niin, että joka päivä saisi jonkun elämään lisää hyvää, iloa ja onnea, niin eikö siinä oltaisi inhimillisyyden paremmalla puolella, ainakin matkalla siihen, mitä tämä maailma oikeasti tällä hetkellä kaipaa?”

Kambodžan jälkeen Minna Isotalo aikoo palata Suomeen opettajaksi, ainakin toistaiseksi. ”Ihan se perus luokanopettajan työ tuntuu tosi kiinnostavalta.”

Juttu on ilmestynyt sanomalehti Keskisuomalaisessa 16.12.2016.

Teksti: Ulla Kärki
Kuvat: Ville Asikainen