”Näin työni tulokset suoraan paikan päällä”

Psykososiaalisen tuen työvälineet ovat moninaisia. Erityisopettaja Johanna Kurki esittelee, miten käsinukkejen avulla voi auttaa lapsia käsittelemään traumoja helpommin.
Psykososiaalisen tuen työvälineet ovat moninaisia. Erityisopettaja Johanna Kurki esittelee, miten käsinukkejen avulla voi auttaa lapsia kertomaan tunteistaan ja kokemuksistaan. Kuva: Tuomas Väisänen

Erityisopettaja Johanna Kurjen viiden viikon urakka Nepalissa, Kirkon Ulkomaanavun koulurakennusprojektissa, on päättynyt. Eilen Suomeen palannut Kurki tarkastelee aikaansa projektissa tyytyväisenä.

”Olihan se täysi paketti, nyt on sellainen olo että olen kaikkeni antanut ja takki on aika tyhjä, mutta samalla onnellinen olo. Työstä jäi hyvä mieli ja on kiva tietää että työ Nepalissa jatkuu.”

Työ paikan päällä osoittautui odotettua monipuolisemmaksi ja monin tavoin haastavammaksi. Alueet, joille Kirkon Ulkomaanavun väliaikaisia kouluja rakennetaan, ovat paikoin erittäin haasteellisia ja siksi logistiset ongelmat – materiaalien hankinta, tarvikkeiden kuljetus paikan päälle ja materiaalien jako – olivat työn suurin haaste.

Usein matkan varrella ohitettiin kyliä, joissa ei seissyt enää yhtäkään rakennusta.

”Lalitpurin alueella Ulkomaanavulla on järjestöistä haastavimmat paikat, ylivoimaisesti. Silti sinne on saatu rakennettua ne 50 väliaikaista koulua, jotka luvattiin, ja jaettu jokaiseen materiaalit ja koulutettu opettajat”, Kurki kertoo.

Ulkomaanavun rakennuskohteista Lalitpurissa vain kahteen pääsisi edes teoriassa helikopterilla, joten matkat tehtiin loputtomia teitä pitkin. Avustuskolonnien saapuessa perille eivät ihmiset voineet aina uskoa, että joku oli muistanut heidän olemassaolonsa.

Kurki on erityisen tyytyväinen siihen, miten työn tulokset näki suoraan paikan päällä. Hän oli mukana jakamassa koulutarvikkeita ja -materiaaleja. Jakeluun kuului aina osana koulutus materiaalien käyttöön, johon Kurki liitti oman ammatillisen erityisosaamisensa, psykososiaalisen tuen. Tästä käytännöstä tuli kiitosta myös Nepalin opetusministeriöltä.

”Psykososiaalinen puoli oli mukana materiaalien koulutuksessa ja opettajien orientaatiossa. Samalla käytiin keskusteluja opettajien kanssa siitä, millaisia oireita heidän oppilaillaan esiintyy ja miten niitä voisi hoitaa.” Rooli oli Kurjelle hyvin mielekäs.

Arki Nepalissa oli työntäyteistä ja päivittäisten jälkijäristysten värittämää. Osa jälkijäristyksistä oli niin voimakkaita, että voitaisiin puhua jo uusista maanjäristyksistä. Silti nepalilaiset jaksavat sitkeästi rakentaa kotejaan yhä uudelleen.

Nepalissa on tuhoutunut kokonaan noin 37 000 luokkahuonetta. Yhteensä lähes puolitoista miljoonaa lasta on koulutuksen ulkopuolella. Kirkon Ulkomaanapu on rakentanut jo 126 väliaikaista koulua.

”Se on valtava määrä, kun muistetaan, että kansainvälinen tavoite Nepalissa on rakentaa noin 4 700 väliaikaista koulua, joista nyt on pystyssä hieman yli tuhat. Kirkon Ulkomaanapu on siis rakentanut kymmenesosan kaikista Nepalin väliaikaisista kouluista tällä hetkellä, ja kun otetaan huomioon haasteelliset rakennuspaikat, se on älyttömän suuri määrä. Se kertoo paljon järjestön tehokkuudesta.”

Teksti: Tero Laurokari
Kuva: Tuomas Väisänen

Kirkon Ulkomaanavun Nepal-keräys

Keräystili: Nordea IBAN FI33 1572 3000 5005 04, viitenumero 4022.
Lahjoita verkossa.
Lähetä tekstiviesti APU numeroon 16499 (10e/viesti).
Lähteä tekstiviesti LAHJOITUS numeroon 16499 (20e/viesti).

Lue lisää